Vanaf zondag zijn we ineens juf of meester, naast dat we ook ouder zijn, werk hebben wat in veel gevallen doorgaat, misschien zorgen om wat de toekomst ons gaat brengen of zorgen om bijvoorbeeld ouders of anderen die in de risico groep vallen.
De rol van juf of meester vraagt andere vaardigheden van ons. En er zijn veel kinderen die toch wel even moeten wennen aan deze ‘dubbelrol’ van papa en mama. Inmiddels zie en hoor ik om me heen dat de meeste scholen een programma hebben samengesteld en lesstof online zetten zodat leerlingen gewoon verder kunnen met de lesstof.
Veel hoogsensitieve kinderen moeten wennen aan het nieuwe ritme. Net als in vakanties, of als de vakantie weer is afgelopen. Het is anders dan anders en daar hebben veel kinderen (en volwassenen) wat tijd voor nodig om aan te wennen. Gun jezelf die tijd! In dit blog deel ik graag wat tips die je kunnen helpen om weer een beetje rust in de tent te krijgen en goed voor jezelf te zorgen.
Structuur biedt houvast.
Ik heb al veel schema’s voorbij zien komen. Wij gebruiken ook een schema, iedere dag schrijven we de taken van die dag op volgorde van tijdstip op een whiteboard. En daarbij ook de pauze momenten en vrij spelen momenten. Als er een taak af is, strepen mijn kinderen de taak door. Dat biedt overzicht en geeft houvast. Ze weten waar ze aan toe zijn en welke taken er nog gaan komen. Ook sluiten wij de ‘schooldag’ duidelijk af. ‘jeeej! Tijd om vrij te spelen! De schooldag is voorbij!’
Voor sommige kinderen werkt het fijner om naast geschreven tekst in de planning ook picto’s te gebruiken. In de kleuterklassen wordt ook gewerkt met afbeeldingen. Op internet zijn genoeg afbeeldingen te vinden die je hiervoor kunt gebruiken.
Ontdek nieuwe activiteiten.
Naast dat het natuurlijk een onrustige tijd is en er veel kanten aan de huidige situatie zitten die niet fijn zijn, geeft het óók ruimte om dingen te doen waar in het dagelijks leven niet zoveel tijd voor is. Wij maakten samen klei. Een fijn recept voor super zachte klei staat op de website van Juf Bianca (recept). Kleien helpt kinderen te ontspannen. Kinderen leren door het gebruik van hun zintuigen en vooral door doen, dus door ervaren! Hoe meer ze hier ruimte voor krijgen, hoe beter ze (hun) wereld leren kennen.
Ook in de aarde wroeten en tuinieren is een mooie manier om letterlijk te aarden en te ontspannen. Wij zoeken iedere dag (met gepaste afstand tot anderen) de buitenlucht op.
Dankbaarheid zorgt voor meer geluksstofjes en geeft je
immuunsysteem een boost!
Om ook te kunnen genieten en aandacht te hebben voor de positieve kanten die
deze ‘lock down’ met zich meebrengt, helpt het om aandacht te hebben voor de
dingen waar je dankbaar voor bent. Wist je dat je brein nieuwe verbindingen
aanmaakt als je 21 dagen dankbaarheid uit? Iedere dag even een momentje neemt
om op te schrijven of samen te bespreken waar je dankbaar voor bent? Hoe vaker
je dit doet, hoe alerter je wordt op de positieve momenten tijdens je dag. En
hoe vaker we dankbaar zijn, hoe meer geluksstofjes onze hersenen aanmaken en dat
het ons immuunsysteem een boost geeft?! Toch wel een hele fijne bijkomstigheid!
Dankbaarheid is ook iets moois om mee te nemen in je gezin. Dit kan bijvoorbeeld door tijdens het avond eten allemaal te vertellen waar je vandaag blij van werd. Of om iedere dag iets op te schrijven waar je dankbaar voor bent en in een pot te stoppen. Een dankbaarheidsboekje is een andere manier. Leuk om later eens terug te lezen.
Hoe zorg je als ouder in deze tijd voor jezelf?
Nu we meer met elkaar binnen zitten, hebben we ook wat minder tijd om in ons eentje of juist met anderen op te laden. De één laadt op door in contact te zijn met anderen, bijvoorbeeld op een sportclub en anderen laden op door tijd alleen door te brengen. En beiden zijn op dit moment iets lastiger te realiseren. Hierdoor lopen emmertjes misschien wat sneller vol dan anders. Júist om die reden is het super belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. En je kinderen óók te leren goed voor zichzelf te zorgen.
Tips voor meer rust en ontspanning voor jezelf én voor je kinderen.
- Neem in je dagprogramma een rust moment op. Iedereen even op zijn eigen kamer. Spreek hiervoor een tijdsduur af.
- Start je dag met een meditatie. Mijn kinderen blijven tot 07:00 op hun kamer, ik zet mijn wekker of 06:30 en doe dan een korte meditatie. Zo begin ik de dag ontspannen. Op Spotify en Youtube staan veel geleide meditaties die je kunt gebruiken. En ook een achtergrond muziekje met bijvoorbeeld ‘Alfa golven’ die zorgen voor ontspanning. Ook meditatie geeft je immuunsysteem een flinke boost.
- Zorg voor voldoende tijd om te bewegen, de kinderen even lekker naar buiten (indien niet verkouden/ziek en oud genoeg uiteraard..) en jij even rustig op de bank of in de tuin met een kopje thee en een boekje. Of je gaat zelf ook naar buiten en speelt lekker mee! Want zeg nou zelf, hoeveel tijd nemen wij volwassenen nou tegenwoordig om écht te spelen?
- Geef de tijd aan met bijvoorbeeld een time timer. Kinderen kunnen zien hoe lang ze je niet mogen storen. Je kunt een time timer kopen, maar ook downloaden voor op je telefoon of tablet. Met kinderen die al kunnen klokkijken kan je andere afspraken maken.
Door tijd voor jezelf te maken en je eigen grenzen hierin aan te geven leer je je kinderen ook dat zij dit ook mogen doen om goed voor zichzelf te zorgen. Bijvoorbeeld even een boekje lezen op hun kamer, terugtrekken in hun hut (leuke activiteit voor als het wat minder lekker weer is! Hut bouwen van lakens en kussens!). Hoe consequenter je bent in het aangeven dat dit jouw tijd is, hoe sneller kinderen het ook uiteindelijk aannemen. Het kost ongeveer 21 dagen voordat nieuw gedrag een gewoonte is. Een mooie gewoonte om nu mee te beginnen en waar je tot ze de deur uit zijn profijt van hebt ? En je kinderen daarna ook. Want ook zij weten dan dat tijd voor jezelf belangrijk is.
Tijger, tijger is het waar?
Merk je dat het toch erg druk is in het koppie van jouw kind? Of misschien
in jouw eigen hoofd? De vier vragen van Byron Katie kunnen hier goed bij helpen
om weer te relativeren. Hoe gebruik je die vragen?
Omschrijf de situatie voor jezelf. En beantwoord de volgende vier vragen:
Is het waar?
Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?
Hoe reageerde je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?
Wie zou je zijn zonder die gedachte?
Draai de gedachte om.
Voor kinderen heeft Byron Katie een mooi boek geschreven. Ik gebruik dit boek heel graag in mijn praktijk en ook thuis lezen we het regelmatig. Op een eenvoudige manier wordt uitgelegd welke invloed je gedachten hebben op een situatie en op je gedrag. Een heel waardevol boek in deze tijd!
Leuke activiteit:
Leuk om eens samen mee aan de slag te gaan tussen het schoolwerk door: bedenk iets wat je wilt leren tekenen en oefen er iedere dag even mee. Schrijf op je tekening welke dag je die gemaakt hebt. En kijk over een paar weken naar jouw groei in de tekeningen. Hoe vaker je iets oefent, hoe sterker de verbindingen in je hersenen worden voor die bepaalde vaardigheid. Een leuke en speelse manier om je kind dat te laten ervaren is door te tekenen!
Ten slotte…
Ik wens iedereen veel succes deze komende tijd. Probeer óók juist te genieten van de bijzondere momenten en de tijd met elkaar.
Wil je graag meer tips of met mij sparren? Bel of mail me gerust voor een kennismakingsgesprek. Je zit nergens aan vast en we hebben een half uurtje de tijd om jouw situatie door te spreken. Plan HIER je afspraak in.