Je vraagt aan je kind ‘hoe was het vandaag op school?’ en krijgt als antwoord ‘goed’. Je vraagt vervolgens ‘wat heb je allemaal gedaan’ en krijgt daarop als antwoord ‘weet ik niet meer’.
Als ouder is het toch wel fijn als je weet hoe je kind het heeft op school. Sommige kinderen laten duidelijk door hun gedrag merken hoe hun schooldag was. Maar er zijn ook veel kinderen die weinig vertellen. Wat kan helpen om toch wat meer te weten te komen over de schooldag?
Hoe help je je kind te vertellen over de schooldag?
Jonge kinderen vinden het nog moeilijk om informatie terug te halen van bijvoorbeeld het begin van de schooldag. Tegenwoordig hebben veel scholen een app waarin wel eens wat gedeeld wordt over wat de kinderen gaan doen, wat ze gedaan hebben (misschien foto’s die je weer kunt gebruiken om over in gesprek te gaan met je kind) of met welk thema ze werken. Ook wordt in de lagere groepen vaak gewerkt met ‘taakjes’, als je als ouder aan het begin van de week weet welke taakjes er voor die week op de planning staan, kan je er gericht naar vragen later in die week.
Bij de oudere kinderen kan je bijvoorbeeld vragen ‘wat vond je vandaag het leukste op school? Of wat vond je het stomste op school?’ En op het antwoord vervolgens weer doorvragen.
Soms heeft je kind ook even tijd nodig om rustig thuis te komen en te ontspannen. Als jij gewerkt hebt, heb je misschien ook geen zin om meteen van alles te vertellen. Het kan best zijn dat je kind liever tijdens het avond eten verteld over zijn dag, of bij het naar bed gaan.
Een nieuwe fase, een kind van rond de 9 jaar gaat de wereld met een kritischere blik bekijken.
Soms zijn er dingen die je kind moeilijk vindt om te bespreken met jou als ouder. Rond de 9 jaar maken kinderen een ontwikkeling door waardoor ze de wereld ‘ineens’ anders zien. En ook zien dat jij als ouder bijvoorbeeld fouten maakt. Ze gaan kritischer kijken naar de wereld en leren hun eigen ik kennen. Als je merkt dat je kind met zorgen rondloopt, maar het lastig vindt om daar over te praten, dan kan het helpen om je kind een dagboek te geven, of een zorgendoosje. Je kind kan op een briefje schrijven of tekenen waar het zich zorgen over maakt en het briefje in het doosje stoppen. Soms is het opschrijven al voldoende en anders zou je op een later moment samen kunnen kijken wat er in het doosje zit. Andere leuke manieren om de dag door te nemen zijn bijvoorbeeld het smoeltjesschrift en slaapklets.
Wil jij meer weten over de ontwikkeling van het 9-jarige kind? Ik geef regelmatig workshops over deze ontwikkelingsfase. Wil je meer info? Neem gerust contact op!
Fout: Contact formulier niet gevonden.
De eerst volgende datum voor de workshop is donderdag 6 februari van 19:30 tot 21:30 bij K&O Katwijk. Klik hier om je aan te melden voor deze workshop!
Mijn andere workshops en trainingen voor ouders en kinderen vind je hier.