Beelddenkers

Als ik je vraag om aan een olifant te denken. Wat gebeurt er dan in jouw hoofd? Veel mensen zien het woord ‘olifant’. Wanneer ik aan een olifant denk, zie ik een olifant. Een beetje zoals Dombo van Disney. Of ik kan me een voorstelling maken van hoe de huid van de olifant voelt. Dat heb ik een keer in Naturalis gevoeld. Ennnn… het luikje van olifant in mijn hoofd is open. Mijn leerstijl is rechtsgeoriënteerd. Ik leer het makkelijkst door te voelen/ervaren en te zien.

beelddenkers breindelen visueel kinesthetisch kernvisiemethode kernvisiecoach


We hebben als mens twee hersenhelften. De linker hersenhelft en de rechterhersenhelft. Wanneer we geboren worden en de jaren erna maken we vooral gebruik van de rechterhersenhelft. En langzaamaan wordt ook de linkerhersenhelft meer betrokken. Beide hersenhelften werken met elkaar samen.

Je hebt voorkeur voor de linker of de rechterhersenhelft. En die voorkeur heeft ook invloed op hoe je het fijnste en makkelijkste leert. Maar ook op hoe je de wereld in jezelf en om je heen beleeft.



Moeite met concentreren, automatiseren en zo gevoelig…


‘We merken dat je kind moeite heeft met automatiseren.’

‘Er zijn concentratieproblemen.’

‘De tafels zitten er nog steeds niet in, dat wordt wel een keertje tijd.’

Of misschien heeft jouw kind last van faalangst ‘ik kan het niet!’

Raakt het gefrustreerd omdat het keihard zijn best doet en het maar niet wil lukken…

‘Ze is zo gevoelig. Je moet maar wat strenger en harder zijn.’

‘Plannen en organiseren zijn echt drama. Het lukt gewoon niet.’


Op school wordt de lesstof grotendeels op het gehoor en talig aangeboden (linksgeoriënteerd). Als jouw kind een voorkeur heeft om te leren op de visuele en kinesthetische (rechtsgeoriënteerd) manier, dan kan het best wel eens zo zijn dat dat lastig is.

In de praktijk worden mensen die voorkeur hebben voor op gevoel en visueel leren ‘beelddenkers’ genoemd.



Waar herken je een beelddenker aan?

  • Praat veel en snel: we kunnen 1500 beelden per minuut denken en onze praatsnelheid kan ‘maar’ 150 woorden per minuut aan.
  • Maakt gebruik van armbewegingen en mimiek.
  • Associeert veel en kan daardoor van de hak op de tak gaan.
  • Heeft een goed ruimtelijk inzicht.
  • Rupsjes nooitgenoeg. Gaat als het nieuwe eraf is weer op zoek naar iets anders!
  • Is creatief, zowel in bijvoorbeeld knutselen als verhalen verzinnen.
  • Neemt graag initiatief.
  • Is gevoelig voor geluiden (smakken, tikkende klok etc.) en kan schrikken van onverwachte geluiden (vuurwerk, er valt iets).
  • Is gevoelig voor de blik die mensen in hun ogen hebben.
  • Denkt tijdens het praten en praat daardoor soms langzamer.
  • Is lief, houdt rekening met anderen en laat de behoeften van andere vaak voorgaan op de eigen behoeften.
  • Groot inlevingsvermogen.
  • Vindt keuzes maken vaak lastig.
  • Leren en denken vanuit het grote plaatje.
  • Spiegelt letters .
  • Moeite met automatiseren, bijvoorbeeld van de tafels.
  • Goed is niet goed genoeg, ze willen het perfect doen!



Herken je dit bij je kind? En misschien ook wel bij jezelf? En zie je jouw kind regelmatig worstelen wanneer het iets moet leren?

In mijn praktijk help ik kinderen, hun ouders en leerkracht om op een manier te leren die bij het beelddenkende brein past. Zo wordt leren een stuk makkelijker en leuker!

Ik werk volgens de kernvisiemethode. Deze methode spreekt het visuele en kinesthetische denken aan.

Wil je meer informatie over wat ik voor jullie kan betekenen? Of een kennismakingsgesprek inplannen waarin je jouw vragen kunt stellen? Een afspraak maken kan via de mail info@coachpraktijk-stefanie.nl of telefonisch 0648731556.